commentsSetup vpsroslanSuper cheap hostingTest dedicated serverseringsayaVps cpanel whmdemi baiklemon

Posts Tagged ‘women’s health’

foremilk&hindmilk

Apa Itu Foremilk dan Hindmilk?

Written by Dila Roslan on . Posted in Article, Baby, Breastfeeding

Entry kali ni saya nak bercerita tentang  Foremilk dan Hindmilk. Bagi ibu yang menyusu, penting untuk anda tahu apakah bezakedua-duanya yang merupakan bahagian daripada susu ibu yang normal.
foremilk&hindmilk
Apa Itu Foremilk?
– Foremilk ialah bahagian susu yang cair dalam susu yang matang. Ia kaya dengan laktosa dan protein yang penting untuk pertumbuhan otak. Ia berfungsi untuk menghilangkan dahaga bayi.
Apa Itu Hindmilk?
– Hindmilk ialah bahan susu yang keluar beberapa saat selepas Foremilk. Ia lebih pekat dan mengandungi banyak lemak berbanding Foremilk.
Ia berfungsi untuk membantu tumbesaran fizikal bayi. Hindmilk yang lebih tinggi lemak dapat memberikan kesan kenyang kepada bayi.
Mana lebih penting?
Kedua-dua bahagian susu ibu sangat penting dan saling melengkapi.  Foremilk diperlukan oleh otak dan hindmilk diperlukan untuk fizikal. Sekiranya najis bayi berwarna kuning keemasan,  itu bermakna bayi menerima susu yang seimbang dengan kedua-dua struktur ini. Sekiranya najis bayi berwarna hijau, ini menunjukkan bayi perlu melebihkan pengambilan hindmilk.
 tahi-bayi-hijau
Ciri-ciri bayi tidak mendapat cukup hindmilk
*Warna najis kehijauan dan adakalanya disertai lendir.
*Bayi kerap muntah.
*Bayi asyik hendak menyusu, cerewet dan sentiasa kelihatan lapar.
*Perut bayi kembung.
*Berat badan bayi naik perlahan.
*Bayi kerap buang air besar dari biasa dan selalaunya sebaik selepas menyusu.
Susu ibu adalah sangat penting untuk tumbesaran bayi. Adalah amat digalakkan untuk ibu mengamalkan pemakanan sihat untuk memastikan penghasilan susu ibu yang terbaik. Ibu juga boleh mencuba untuk mengamalkan Set Penyusuan Shaklee untuk menambah nutrisi susu ibu yang akan diserap oleh bayi melalui susu ibu.
BREASTFEEDING SET
Berminat nak cuba Set Penyusuan ini? Silalah hubungi saya untuk konsultasi percuma!
pengedar-shaklee-malaysia_new
infusedwater_3

3 Sebab Kenapa Saya Pilih Lemon dan Halia untuk Membuat Infused Water

Written by Dila Roslan on . Posted in Article, Resipi, Resipi Masakan, Shaklee Products

Assalammualaikum kepada semua pembaca=)

Hari ni saya nak cerita tentang air kegemaran saya sekarang ni..sebenarnya ramai yang dah duk buat air ni…mungkin saya je yang tertinggal keretapi..apa lagi kalau bukan Infused Water.

Ia juga dikenali sebagai air detoks kerana merupakan campuran buah-buahan, herba dan madu. Air ni dipercayai mampu menguruskan badan secara sihat tanpa produk lain atau ubat-ubatan. Apa-apapun, resipi yang saya buat memang best!

Kebaikan Air Detoks

  • Meningkatkan keberkesanan sistem penghadaman
  • Bantu kita buang air dengan lebih kerap serta elak sembelit
  • Meningkatkan tenaga
  • Meningkatkan kadar serapan vitamin dan nutrien
  • Meningkatkan fokus
  • Permulaan yang baik untuk kurus
  • Mengurangkan risiko barah usus
  • Mengekalkan keseimbangan pH dalam darah
  • Meningkatkan kesihatan badan menyeluruh

 

Bagaimana Membuat Infused Water

infusedwater_1

 

Bahan-bahan:

  1. Lemon
  2. Daun Pudina
  3. Halia

 

infusedwater

Cara-cara membuat

  1. Potong bahan mengikut citarasa. Lemon dihiris nipis, Halia dihiris atau ditumbuk.
  2. Letakkan semua bahan dalam jar atau botol
  3. Penuhkan air sehingga penuh 1Liter dan tutup
  4. Biarkan semalaman hingga bahan sebati dalam peti ais.
  5. Minum=)

infusedwater_3

 

Rupa campuran bahan dan air sebelum masuk peti sejuk.

Kebaikan Lemon dan Halia

1. Lemon membantu dalam pencernaan (Menyegarkan nafas)

2. Halia bagus untuk sistem imun dan sistem pertahanan badan.

3. Selain itu, halia juga membantu mengeluarkan angin dari badan..haa, lepas minum ni anda harus bersedia untuk buang angin secara semulajadi, ye!

Anda juga boleh cuba tambah atau guna bahan lain ikut citarasa=)

10901523_843952068977508_1412805562_oIni rupa air detoks setelah dikeluarkan dari peti sejuk setelah dibiarkan semalaman…

Selamat mencuba!

pengedar-shaklee-malaysia_new

 

glaaaa

Ogos : Khas untuk Wanita=)

Written by Dila Roslan on . Posted in Article, Healthy Body, Shaklee Products, Women's Health

Jeng jeng jeng…baca je tajuk tu mesti kaum wanita rasa sangat istimewa kan.. bulan ni adalah sangat istimewa untuk kaum wanita….sebab apa? Sebab bulan ni adalah bulan promosi GLA Complex!

10532776_756613654378017_4352602119517016773_n

 

GLA ni memang istimewa bagi saya sebab saya ada kisah dan kenangan istimewa yang tidak dapat dilupakan…boleh baca entry saya di sini

Macam magic pula bila baca kisah saya tu kan..tapi, hakikatnya, magic itu takkan berlaku tanpa kuasa Allah SWT..Alhamdulillah..

Cyst adalah masalah yang sering dialami oleh ramai wanita…dan saya amat berharap mereka juga bernasib baik dan dikurniakan kesihatan yang baik sebagai wanita..

GLA complex

 

 

Sebanarnya, GLA Complex ini mempunyai banyak fungsi lain yang sesuai diamalkan lelaki dan wanita terutama yang mempunyai penyakit kencing manis dan darah tinggi…..tapi disebabkan ia turut membantu stabilkan hormon, saya amat mengesyorkan agar GLA Complex ini  wajib diambil oleh semua wanita yang sudah didatangi haid…Bila dah amalkan, anda akan merasai dan melihat perubahan ketara yang dialami seperti kulit makin berseri, kuku makin cantik dan kuat selain kitaran haid yang stabil…

Dan, bagi mereka yang sudah lama berkahwin dan belum dikurniakan cahaya mata, saya cadangkan GLA ini diambil salah satu ikhtiar untuk hamil kerana ia turut membantu meningkatkan kesuburan wanita..

Jadi, apa tunggu lagi, sementara ada promosi ni, jangan lepaskan peluang untyk mencuba GLA Complex dan bagi sesiapa yang memang sudah mengamalkannya, bolehla borong satu set beli 6 percuma 1 terus ye! Jimat dan berbaloi sementara promosi ini masih ada..

glaaaa

Salam sayang,

Dila Roslan

pengedar shaklee malaysia_new

shaklee_diabetes

BAGAIMANA KENALI TANDA-TANDA DIABETES DAN PENCEGAHANNYA

Written by Dila Roslan on . Posted in Article, Diabetes, Kesihatan

Anda rasa anda sihat dan tidak mempunyai masalah diabetes. Tapi awas, kebanyakan diabetes melitus hadir tanpa kita sedari dari awal. Sebenarnya terdapat tanda-tanda awal diabetes sebelum kita disahkan menghidapi diabetes iaitu:

Tanda-Tanda Awal Diabetes:
1. Kerap berasa dahaga
2. Kerap membuang air kecil terutamanya ditengah malam
3. Mempunyai penglihatan yang kabur
4. Keletihan melampau tanpa sebab yang diketahui
5. Berat badan berlebihan
6. Kerap berasa lapar
7. Kerengsaan kulit

Selalunya pesakit diabetes kurang peka dengan mengaitkan tanda-tanda awal sebegini dengan penyakit diabetes. Kebanyakkan mereka menyedari mereka menghidapi penyakit diabetes melitus apabila mereka merujukkan masalah berikut kepada doktor.

Tanda-Tanda Diabetes:
TANDA-TANDA DIABETES1. Menghadapi masalah jangkitan yang kerap
seperti:-
– Kulit
– Gusi
– Jangkitan pundi kencing
◇ Penglihatan yang semakin kabur
◇ Luka lambat sembuh
◇ Parut luka berwarna kehitam-hitaman
◇ Rasa kebas di tangan atau kaki
◇ Tekanan darah tinggi mula hadir
◇ Air kencing mengandungi KETON (hasil sampingan kerosakan
otot dan lemak terjadi apabila kandungan insulin dalam badan tidak mencukupi)

Punca-Punca Diabetes Melitus
Kita harus mengambil berat tanda-tanda diabetes ini supaya kita boleh mengenalpasti masalah kesihatan yang berlaku bukan sahaja kepada diri sendiri, tetapi juga ahli-ahli keluarga yang lain. Diabetes melitus boleh dihidapi oleh kanak-kanak dan remaja juga walaupun penyumbang terbesar statistik negara daripada 1.2 juta orang penghidap diabetes melitus adalah golongan berusia 30-an dan ke atas.

Penyakit diabetes adalah satu keadaan di mana tubuh tidak menghasilkan jumlah hormon insulin yang cukup untuk menukarkan gula, kanji dan makanan lain menjadi tenaga seharian. Walaupun kita mengetahui tanda-tanda diabetes, namun punca diabetes masih lagi tidak diketahui oleh pakar dan saintis. Terdapat dua faktor utama yang menyebabkan penyakit diabetes iaitu:

1. Tubuh tidak menghasilkan sebarang insulin. Pesakit perlu mengambil suntikan
insulin setiap hari.
2. Tubuh tidak lagi menghasilkan paras insulin yang cukup ataupun tidak menggunakan insulin dengan betul seperti biasa

TANDA-TANDA DIABETES

Tanda-Tanda Orang Yang Berisiko Mendapat Diabetes
– Adik beradik kepada pesakit diabetes
– Anak-anak kepada ibu bapa yang mempunyai masalah diabetes melitus
– Individu yang mempunyai masalah diabetes dalam sejarah keluarga
– Individu obesiti cenderung untuk mendapat diabetes
– Individu yang tindak bersenam
– Wanita yang melahirkan anak dengan berat, lebih 9 paun

Pencegahan Diabetes Melitus
Lakukan langkah-langkah pencegahan diabetes melitus untuk mendapatkan tahap kesihatan yang baik demi orang tersayang. Antara langkah-langkah sihat bagi pencegahan diabetes melitus:

1. PEMAKANAN SIHAT
Amalkan pemakanan seimbang dan sihat serta
mengikut keperluan umur

2. BERSENAM
Kerapkan bersenam 3 kali seminggu dengan
20 minit bagi setiap sesi dan bertambah
menyeronokkan bersenam bersama keluarga

3. PENJAGAAN KESIHATAN
Lakukan pemeriksaan doktor apabila
anda mengalami tanda-tanda diabetes

4. SUPPLEMENT
Ambil supplement sebagai makanan tambahan selain makanan harian untuk
menyokong keperluan zat dan nutrisi yang diperlukan oleh tubuh untuk berfungsi
dengan baik.

5. TIDUR & REHAT SECUKUPNYA
Tidak mendapat rehat dan tidur yang secukupnya juga penyebab hadirnya
penyakit diabetes dalam tubuh.

=== Supplement Yang Boleh Diambil Oleh Pesakit Diabetes ===

Vitamin Asas Bagi Pesakit Diabetes

♥B-Complex 
Menukarkan gula kepada tenaga dan membebaskan tenaga

♥Vita-Lea♥
Mengandungi imbangan vitamin dan mineral yang lengkap

♥Sustaines Release Vita-C 500mg 
Mengukuhkan kapilari dan salur darah

♥Zinc Complex♥
Membantu tubuh menghasilkan insulin dan pemulihan luka dengan cepat.

=== Vitamin Tambahan Bagi Pesakit Diabetes ===

♥Alfalfa Complex♥
Membantu stabilkan gula dalam darah

♥Carotomax♥
Menghalang penglihatan kabur

♥GLA Complex♥
Beri kesan positif pada Diabetic neuopathy

♥Vivix♥
Merendahkan kolestrol, tekanan darah, mengurangkan diabetes dan
berat badan, anti-penuaan

♥Ostematrix (Kalsium & Magnesium)♥
Mengurangkan masalah diabetes dan osteoporosis

Jangan biarkan tanda-tanda diabetes berlarutan, dapatkan pemeriksaan doktor dan nikmati kehidupan yang lebih sihat dan pemakanan yang sihat. Rawatan awal dapat mengurangkan gelaja penyakit diabetes yang lebih teruk sehingga memerlukan suntikan setiap hari dan luka-luka lambat sembuh sehingga menyebabkkan anggota tubuh perlu dipotong untuk menyelamatkan nyawa anda atau ahli keluarga yang mempunyai masalah diabetes. Jagalah kesihatan diri demi orang-orang tersayang.

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

Collagen Shaklee

Collagen Powder- Dulu Dengar Je, Sekarang Baru Tahu!

Written by Dila Roslan on . Posted in Article, Testimoni, Testimoni Collagen Powder, Women's Health

“Kulit makin lembab…”

“Bila pakai bedak tu rasa licin dan rata aje….tak payah pakai pelembab pun….”

Wah! Sedar tak sedar ada lagi 7 hari sahaja lagi sebelum Promosi Shaklee Collagen Powder berakhir…Agak sibuk sikit memenuhi permintaan pelanggan untuk memborong Shaklee Collagen Powder!! Dan komen-komen diatas adalah antara feedback yang saya dapat daripada pelanggan setia yang memborong Collagen Powder…

Dah lama saya teringin nak cuba Collagen ni…tapi masa mengandung tak kesampaian, lepas tu breastfeed pula…dan akhirnya waktu yang dinantikan pun tiba….

Ia bermula selepas Aidiladha lalu, saya cuba sendiri Collagen Powder yang hot ni…baru je pakai 5 hari, kulit rasa licin, lembab dan pipi agak gebu..bila picit-picit pipi rasa macam melantun gitu…hihi..best kan? dan yang paling ketara ialah bibir yang kering merekah dah tiada! Tumit kaki yang pecah-pecah pun makin hilang…

Sekarang ni saya suka usap pipi sendiri…sebab rasa lembab semulajadi…tak perlu pakai krim pelembab…dan yang paling bestm kulit kering akibat Eczema pun makin nipis dan hilang…….

Wow…ni baru 5 hari, cuba bayangkan lepas habis sekotak nanti? Tak sabar nak tunggu dan lihat kesannya selepas 15 hari…

Setelah sangat berpuas hati dengan hasil yang positif, saya mengambil keputusan untuk borong terus bulan ni…memandangkan promosi bulan Oktober ni sangat menguntungkan…yelah, beli 6 kotak, percuma 1 =)\

Buat yang tak pernah mencuba lagi, masa nilah nak cuba Collagen Powder pada harga yang amat murah! nak kongsi dengan kawan-kawan dan saudara mara pun boleh..dapat banyak lagi keuntungan seperti gambar dibawah..

 

Promo Collagen Shaklee

Tu dia….banyakkan benefit bila beli Shaklee Collagen Powder Buy 6 Free 1 ni….Apa tunggu lagi…7 hari je lagi sebelum tawaran berakhir…Lepas ni jangan menyesal pula =) ok setakat ini dulu untuk kali ni…jumpa lagi di lain entry, inshaAllah…

pengedar shaklee malaysia_new

 

keputihan wanita

MASALAH KEPUTIHAN WANITA – PUNCA & CARA RAWATAN

Written by Dila Roslan on . Posted in Article, Keputihan, Kesihatan, Women's Health

Keputihan atau lelehan lendir yang keluar dari faraj wanita ada pelbagai sifatnya dan berbeza di antara seorang wanita dengan yang lain.
keputihan wanita
Keputihan biasanya berwarna jernih atau kelabu keputihan. Lazimnya, jika keputihan tiada berubah warna kekuningan atau kehijauan bermakna tiada jangkitan.
Sama juga jika keputihan bersifat berlendir dan tidak berbeku seperti susu basi atau berubah berbau hanyir, atau terdapat radang dan kegatalan pada faraj menandakan jangkitan.
PUNCA KEPUTIHAN:
Keputihan atau lendir faraj berubah akibat perubahan hormon, perubahan mental, jangkitan, ubatan, penyakit dalaman. Wanita mempunyai kitaran haid yang dipengaruhi oleh hormon.
Keputihan akan bertambah cair ketika ovulasi dan bertambah likat ketika hampir haid.
Wanita yang dalam keadaan terangsang seksualnya juga boleh menambahkan lagi keputihan yang dialaminya.
Keadaan stres mental juga boleh mengakibatkan perubahan hormon dan mengakibatkan keputihan berlebihan.
Begitu juga dengan penyakit dalaman seperti penyakit kencing manis, tiroid juga mengakibat ketidakseimbangan hormon dan cenderung kepada penyakit.

Penyakit yang paling biasa menyebabkan perubahan lendiran faraj adalah jangkitan seksual seperti Bacterial vaginosis, Candida vaginitis, Trichomonas vaginitis, Gonorea, Chlamydia atau herpes.
Setiap satu jangkitan mempunyai sifat lendiran dan bauan tertentu. Dapatkan nasihat doktor untuk memastikan bahawa keputihan itu adalah cuma lendiran faraj biasa dan bukannya disebabkan oleh jangkitan.
Jika anda aktif dalam melakukan hubungan kelamin, maka anda perlu menjalankan ujian pap smear dan pemeriksaan pelvis.
Gunakan alas seluar dalam (panty liner) untuk mengurangkan lendiran dan radang pada kemaluan.
Ubat-ubatan untuk jangkitan adalah khusus dan ada kalanya perlu diulangi rawatannya. Suami atau pasangan seksual juga dinasihatkan untuk menjalani rawatan.
Jawapan disediakan oleh Pakar Runding Perbidanan dan Sakit Puan, Pusat Perubatan Darul Ehsan (DEMC), Shah Alam, Selangor, Dr. Fairuz A’shikin Abd. Kadir.
PETUA TRADISIONAL UNTUK RAWATAN KEPUTIHAN:
Cara Pertama
1. Ambil secekak pucuk pegaga dengan akarnya sekali dan bersihkan.
2. Kemudian anda rebuslah pucuk pegaga tadi bersama 2 gelas air bersih.
3. Masukkan sedikit garam kedalam air rebusan itu.
4. Setelah mendidih ,biarkan ia sehingga sejuk.
5. Apabila air rebusan telahpun sejuk,anda tapislah air rebusan itu.
6. Minum air tersebut 2 kali sehari.
7. Amalkan sehingga masalah keputihan dan rasa gatal itu sembuh.
Cara Kedua
1. Ambil 12 helai daun sireh dan bersihkanya.
2. Kemudian anda sediakan 1 liter air suam.
3. Ramas kesemua daun sireh tadi bersama-sama air suam tadi.
4. Tapislah air tersebut.
5. Gunakan air tapisan untuk mencuci bahagian alat sulit anda.
6. Selain dapat menghilangkan rasa gatal dan bau, petua ini juga dapat merapatkan kembali bahagian alat sulit wanita.
7. Lakukan sehingga anda dapat mengatasi masalah keputihan yang dialami.
Perhatian: Petua tradisional ini hanyalah alternatif untuk rawatan yang didapati dari orang-orang tua terdahulu. Bagaimanapun anda dinasihatkan berjumpa dengan doktor supaya tidak ada kesan sampingan dikemudian hari.

 SUPPLEMEN YANG SESUAI UNTUK MERAWAT KEPUTIHAN:

Saya memilih untuk mengambil Shaklee Alfalfa bagi mearwat keputihan…Memang produk yang mendapat sambutan ramai keran fungsinya seperti kacip fatimah…bukan sahaja mampu merawat keputihan, tapi juga mampu meningkatkan hubungan kelamin isteri..

Alfalfa

 

Berminat untuk dapatkan produk ini? Hubungi saya untuk harga istimewa =)

pengedar shaklee malaysia_new

DSC04734

Apa Hadiah Yang Sesuai pada Hari Ibu?

Written by Dila Roslan on . Posted in Article, Keluarga, Women's Health

Salam Ahad semua….Hari ni, Hari Ibu sedunia….jadi saya nak ucapkan Selamat Hari Ibu kepada semua insan bergelar ibu, mama, mak atau ummi….

mothersd ay

 

Kalau ada yang tak tahu nak beri hadiah apa untuk ibu tersayang, boleh berlikan Women Health Set..

DSC04734

 

Set cadangan daripada Shaklee ini mengandungi Omega Guard, Ostematrix dan GLA Complex…

Kebaikan:

1. Membantu melegakan simptom senggugut dan menapause*
2. Menggalakkan kulit yang cantik*
3. Menggalakkan tulang yang kuat*
4. Membantu mengurangkan risiko penyakit jantung*
5. Melegakan sakit-sakit sendi*

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

GLA Complex

Written by WonderMum on . Posted in Women's Health

Shaklee Women's Health

GLA Complex

GLA (Asid Linolenik Gama) digunakan oleh ramai wanita untuk memelihara kesihatan sepanjang kitaran haid setiap bulan. GLA merupakan sejenis asid lemak Omega-6 yang digunakan oleh badan kita untuk membentuk prostaglandin – bahan berkesan berupa hormon yang membantu badan mengawalatur proses badan yang normal. Minyak benih bunga matahari adalah satu lagi sumber asid lemak Omega-6. Ia mengandungi vitamin E yang membantu melindungi dinding arteri dan menyokong sistem imun dengan memelihara integriti sel.1

  • Menggalakkan kesihatan semasa kitaran haid*
  • Menyokong sistem imun*

Senarai Semakan Kesihatan Wanita

Bagi menyelesaikan beberapa masalah kesihatan yang sering dihadapi oleh kaum wanita, Shaklee juga mencadangkan:

Cinch In Loss Plan

Cara pelangsingan / pengurangan berat badan yang sihat. Direka untuk mengakhiri kitaran diet yang amat ditakuti. Kesihatan sememangnya bermula dengan berat badan yang ideal.

Shaklee Vita-Lea®
Multivitamin-multimineral yang berpotensi tinggi untuk memastikan pengambilan mikronutrien utama yang optimum, ditambah dengan antioksidan dan nutrisi-nutrisi untuk kesihatan penghadaman.


OsteMatrix™

Lebih setengah daripada populasi wanita yang berusia 65 tahun ke atas berisiko menderitai osteoporosis. Mengambil suplemen kalsium, vitamin D dan zat-zat kritikal lain yang menyokong tulang sepanjang hayat anda adalah antara cara yang terbaik untuk membina dan memelihara tulang yang kuat di samping mengurangkan risiko osteoporosis.**


OmegaGuard™

Mengambil suplemen minyak ikan omega-3 yang ultratulen dan berspektrum penuhuntuk menjaga kesihatan jantung.* Penyakit kardiovaskular meragut nyawa hampir sejuta rakyat Amerika setiap tahun – lebih setengah daripada mereka adalah wanita.***

1 Fann YY, Chapkin RS. Importance of dietary gamma-linolenic acid in human health and nutrition. Journal of Nutrition. 7998;128:1411-1414

** Bersenam dengan tetap dan mengamalkan diet yang sihat dengan suplemen kalsium boleh mengurangkan risiko osteoporosis, terutamanya di kalangan warga tua. Pengambilan kalsium yang mencukupi amatlah penting, namun pengambilan harian melebihi 2,000 mg tidak akan mendatangkan sebarang manfaat tambahan.

*** Penyelidikan yang menyokong tetapi bukan muktamad menunjukkan bahawa pengambilan asid-asid lemak omega-3 seperti EPA dan DHA boleh mengurangkan risiko penyakit jantung koronari. Satu hidangan OmegaGuard dapat membekalkan 905 mg asid-asid lemak omega-3 EPA dan DHA.

 

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Recent Comments

keen~

|

simple.. boleh cuba ni.. ^_^

mama

|

ngeri juga gmbr keputihan tu.tp benar..

Dieyna

|

ESP yang mengagumkan…

%d bloggers like this: