imbangan mengandungiprodukShared hosting reviewSuper cheap hostingmelitus♥zincmasalahVps cpanel whmdiladiabetic

Overnight_OAt5

Resipi Ringkas: Overnight Oats

Written by Dila Roslan on . Posted in Article, Diabetes, Energizing Soy Protein, Keluarga, Resipi, Resipi Masakan, Resipi Shaklee, Work-At-Home-Mom (WAHM)

Assalammu’alaikum semua…

Haaa….sana sini orang duk sebut tentang Overnight Oats kan…saya pun tak ketinggalan untuk buat snek berkhasiat ni…

Jadi, saya pun cuba buat…tapi saya nak buat dengan resipi yang benar-benar berkhasiat…Inilah diaaaa.. =)

 

Overnight_oat1

 

Bahan-bahannya:

  • 1/2 cawan Rolled Oats
  • 1/2 cawan susu segar
  • 1/2 cawan Yogurt kosong
  • kismis
  • Strawberry
  • madu ikut rasa
  • 1 sudu besar Shaklee Mealshakes
  • 1 sudu besar Shaklee ESP

 

Cara-caranya:

  1. Campurkan kesemua bahan kering: oats, kismis, Mealshakes dan ESP ke dalam mangkuk/bekas. Gaul rata ye..eh macam nak buat kuih pulak =)

Overnight_Oat3

 

2. Kemudian bahagikan buah strawberi kepada 2 bahagian….1 bahagian buah strawberi tu dihiris nipis.. 1 bahgian lagi dicincang halus..kalau nak hancur lunat pun boleh supaya lebih rasa Strawberi tu =)

Overnight_Oat2

3. Masukkan semua bahan basah yang lain: susu, yogurt, madu dan strawberi ke dalam bekas tu..kacau rata lagi ye..dah sudah, tutup bekas dan simpan dalam peti sejuk untuk semalaman…inilah rupanya bila dah kacau dan sedia untuk tidur dalam peti sejuk =)

Overnight_Oat4

 

 

4. Esok pagi, boleh keluarkan Overnight Oats dan sedia untuk dimakan untuk sarapan pagi atau snek yang berkhasiat..inilah rupanya bila oats tu dah kembang..

Overnight_OAt5

 

Rasanya..memang best!!! boleh juga tambah buah-buahan lain seperti Blueberry, Kiwi dan lain-lain….kalau nak tambah kacang badam pun boleh…eh, saya nak pergi kedai lagi untuk beli banyak barang tambahan untuk buat lagi resipi ni…sesuai untuk orang yang sedang berdiet, dan sarapan ringkas yang menyihatkan tapi mengenyangkan!

Selamat mencuba!

 

pengedar shaklee malaysia_new

shaklee_diabetes

BAGAIMANA KENALI TANDA-TANDA DIABETES DAN PENCEGAHANNYA

Written by Dila Roslan on . Posted in Article, Diabetes, Kesihatan

Anda rasa anda sihat dan tidak mempunyai masalah diabetes. Tapi awas, kebanyakan diabetes melitus hadir tanpa kita sedari dari awal. Sebenarnya terdapat tanda-tanda awal diabetes sebelum kita disahkan menghidapi diabetes iaitu:

Tanda-Tanda Awal Diabetes:
1. Kerap berasa dahaga
2. Kerap membuang air kecil terutamanya ditengah malam
3. Mempunyai penglihatan yang kabur
4. Keletihan melampau tanpa sebab yang diketahui
5. Berat badan berlebihan
6. Kerap berasa lapar
7. Kerengsaan kulit

Selalunya pesakit diabetes kurang peka dengan mengaitkan tanda-tanda awal sebegini dengan penyakit diabetes. Kebanyakkan mereka menyedari mereka menghidapi penyakit diabetes melitus apabila mereka merujukkan masalah berikut kepada doktor.

Tanda-Tanda Diabetes:
TANDA-TANDA DIABETES1. Menghadapi masalah jangkitan yang kerap
seperti:-
– Kulit
– Gusi
– Jangkitan pundi kencing
◇ Penglihatan yang semakin kabur
◇ Luka lambat sembuh
◇ Parut luka berwarna kehitam-hitaman
◇ Rasa kebas di tangan atau kaki
◇ Tekanan darah tinggi mula hadir
◇ Air kencing mengandungi KETON (hasil sampingan kerosakan
otot dan lemak terjadi apabila kandungan insulin dalam badan tidak mencukupi)

Punca-Punca Diabetes Melitus
Kita harus mengambil berat tanda-tanda diabetes ini supaya kita boleh mengenalpasti masalah kesihatan yang berlaku bukan sahaja kepada diri sendiri, tetapi juga ahli-ahli keluarga yang lain. Diabetes melitus boleh dihidapi oleh kanak-kanak dan remaja juga walaupun penyumbang terbesar statistik negara daripada 1.2 juta orang penghidap diabetes melitus adalah golongan berusia 30-an dan ke atas.

Penyakit diabetes adalah satu keadaan di mana tubuh tidak menghasilkan jumlah hormon insulin yang cukup untuk menukarkan gula, kanji dan makanan lain menjadi tenaga seharian. Walaupun kita mengetahui tanda-tanda diabetes, namun punca diabetes masih lagi tidak diketahui oleh pakar dan saintis. Terdapat dua faktor utama yang menyebabkan penyakit diabetes iaitu:

1. Tubuh tidak menghasilkan sebarang insulin. Pesakit perlu mengambil suntikan
insulin setiap hari.
2. Tubuh tidak lagi menghasilkan paras insulin yang cukup ataupun tidak menggunakan insulin dengan betul seperti biasa

TANDA-TANDA DIABETES

Tanda-Tanda Orang Yang Berisiko Mendapat Diabetes
– Adik beradik kepada pesakit diabetes
– Anak-anak kepada ibu bapa yang mempunyai masalah diabetes melitus
– Individu yang mempunyai masalah diabetes dalam sejarah keluarga
– Individu obesiti cenderung untuk mendapat diabetes
– Individu yang tindak bersenam
– Wanita yang melahirkan anak dengan berat, lebih 9 paun

Pencegahan Diabetes Melitus
Lakukan langkah-langkah pencegahan diabetes melitus untuk mendapatkan tahap kesihatan yang baik demi orang tersayang. Antara langkah-langkah sihat bagi pencegahan diabetes melitus:

1. PEMAKANAN SIHAT
Amalkan pemakanan seimbang dan sihat serta
mengikut keperluan umur

2. BERSENAM
Kerapkan bersenam 3 kali seminggu dengan
20 minit bagi setiap sesi dan bertambah
menyeronokkan bersenam bersama keluarga

3. PENJAGAAN KESIHATAN
Lakukan pemeriksaan doktor apabila
anda mengalami tanda-tanda diabetes

4. SUPPLEMENT
Ambil supplement sebagai makanan tambahan selain makanan harian untuk
menyokong keperluan zat dan nutrisi yang diperlukan oleh tubuh untuk berfungsi
dengan baik.

5. TIDUR & REHAT SECUKUPNYA
Tidak mendapat rehat dan tidur yang secukupnya juga penyebab hadirnya
penyakit diabetes dalam tubuh.

=== Supplement Yang Boleh Diambil Oleh Pesakit Diabetes ===

Vitamin Asas Bagi Pesakit Diabetes

♥B-Complex 
Menukarkan gula kepada tenaga dan membebaskan tenaga

♥Vita-Lea♥
Mengandungi imbangan vitamin dan mineral yang lengkap

♥Sustaines Release Vita-C 500mg 
Mengukuhkan kapilari dan salur darah

♥Zinc Complex♥
Membantu tubuh menghasilkan insulin dan pemulihan luka dengan cepat.

=== Vitamin Tambahan Bagi Pesakit Diabetes ===

♥Alfalfa Complex♥
Membantu stabilkan gula dalam darah

♥Carotomax♥
Menghalang penglihatan kabur

♥GLA Complex♥
Beri kesan positif pada Diabetic neuopathy

♥Vivix♥
Merendahkan kolestrol, tekanan darah, mengurangkan diabetes dan
berat badan, anti-penuaan

♥Ostematrix (Kalsium & Magnesium)♥
Mengurangkan masalah diabetes dan osteoporosis

Jangan biarkan tanda-tanda diabetes berlarutan, dapatkan pemeriksaan doktor dan nikmati kehidupan yang lebih sihat dan pemakanan yang sihat. Rawatan awal dapat mengurangkan gelaja penyakit diabetes yang lebih teruk sehingga memerlukan suntikan setiap hari dan luka-luka lambat sembuh sehingga menyebabkkan anggota tubuh perlu dipotong untuk menyelamatkan nyawa anda atau ahli keluarga yang mempunyai masalah diabetes. Jagalah kesihatan diri demi orang-orang tersayang.

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Recent Comments

keen~

|

simple.. boleh cuba ni.. ^_^

mama

|

ngeri juga gmbr keputihan tu.tp benar..

Dieyna

|

ESP yang mengagumkan…

%d bloggers like this: