yangSuper cheap hostingTest dedicated serverTop ten vpsistighfarzaitun🎀 pintarWhat is the best web hosting service

Archive for March, 2016

borong ESP

10 Sebab Kenapa Orang Borong ESP Shaklee

Written by Dila Roslan on . Posted in Article, Energizing Soy Protein

Assalammualaikum dan selamat sejahtera kepada semua pembaca..

Maaf kerana lama tak bersiaran…Dua hari ni sibuk membalut…balut apa? Ha ni dia..

ESP_shaklee

Ini ialah Energizing Soy Protein daripada Shaklee…kenapa orang borong banyak bulan ni?

Sebabnya,

1. ESP membantu pembinaan semula otot dan kulit. Ia mengembalikan radian kulit dan kepejalan otot, percepat penyembuhan luka serta kurangkan kesan parut.

2. ESP menyediakan tenaga berkekalan dan membantu menahan rasa lapar kerana bekalan sumber tenaga yang konsisten.

3. Membantu mengurangkan paras kolestrol

4. ESP menyokong sistem imunisasi badan yang membantu mencegah migrain, insomnia dan tekanan.

5. ESP menggalak sistem peredaran darah yang sihat.

6. ESP kaya dengan isoflavones, yang membantu dalam mengawal kestabilan hormon semasa tempoh putus haid.

7. ESP menggalak payudara yang sihat dan anjal

8. ESP menggalak prostat yang sihat.

9. ESP membaiki pigmentasi untuk masalah rambut (gugur dan uban) serta masalah kulit (kedut dan kesan tua)

10. ESP membekalkan tenaga berpanjangan dengan kebaikan protein berkualiti tinggi.

Saya minum ESP 2 kali sehari untuk mendapat kebaikan di atas..anda dah cuba?

pengedar-shaklee-malaysia_new

masak

20 Makanan Yang Membantu Mengimbangkan Hormon Dalam Tubuh Wanita

Written by Dila Roslan on . Posted in 1001 Tips, Article, Tips Sihat

Hormon estrogen penting bagi banyak fungsi tubuh badan wanita serta ciri2 kewanitaan dan kecantikan. Tapi bila berlebihan dan tak seimbang estrogen bolih menimbulkan bermacam2 penyakit dan gangguan. Diantaranya ;
1. Tumbuhan fibroid, adenomyosis dan kanser rahim.
2. Tumbuhan adenoma dan kanser payudara.
3. Kemandulan dan sukar hamil.
4. Perdarahan rahim.
5. Pada lelaki menyebabkan lemah tenaga batin dan ‘pondan’
Sumber asli hormon estrogen bagi wanita ialah kilang ovari, adrenal dan lemak badan.
Setengah makanan saperti makanan dari kacang soya juga jadi sumber phytoestrogen.
Bahan plastic dan sterofoam dan insecticide dan spray pewangi mengeluarkan xenoestrogen.

MAKANAN2 YANG BERTINDAK SEBAGAI ANTI ESTROGEN
Banyak makanan yang membantu mengimbangkan semula hormon wanita. Makanan-makanan ini mengadungi aromatase inhibitor yang menghalang pembentukkan hormon estrogen.

Bahan-bahan ini adalah bahan yang natural dalam tumbuh-tubuhan yang terdapat di Malaysia. Ia mengandungi phytochemical yang bermanfaat seperti sterols, quercetin, , chlorophyls, resveraterol, proanthocyanidin, flavonoids.

Antaranya ialah:

1. Buah delima/promagenate.

Cara Makan Buah Delima
2. Sayur-sayur broccoli, kobis, cauliflower, bak choy, raddish

brocolli
3. Minyak zaitun.

minyak zaitun
4. Cendawan.

cendawan
5. Biji anggur merah dan minyaknya.

minyak-biji-anggur

6. Oats

oats
7. Teh hijau.

tehhijau
8. Buah2 citrus – lemon, limau nipis, grape fruits

lemon
9. Kacang-kacang almond, walnut, peanuts, gajus. Yang tidak diroasted.

kekacang
10. Bawang merah.

bawang merah
11. Kunyit.

kunyit
12. Spirulina, chorella

13. Sayur2 hijau , sawi, bayam, salad dll.

sayur hijau
14. Minyak kelapa dara.

minyak kelapa dara
15. Bawang putih

bawang putih
16. Kucai dan celery

Fresh chive on wooden background

17. Berries – blue berries, black currant.

blueberry&blackcurrant

18. Fax seeds

fax seed
19. Makanan yang ditapai – yogurt, tempeh, kimchi. Ia membekalkan probiotik atau good bakteria.

tempe
20. Kacip Fatimah

Banyakkan minuman tanpa gula seperti teh hjiau, teh daun durian belanda.

pengedar-shaklee-malaysia_new

Waktu Subur

Bilakah Waktu Subur Wanita?

Written by Dila Roslan on . Posted in Article, Baby, Tips Sihat

Kenapa Perlu Tahu Waktu Subur Wanita?
1. Untuk memudahkan mendapat zuriat
2. Untuk mengelakkan daripada mendapat zuriat

Kedua-duanya adalah sama penting. Ilmu ini mungkin boleh anda sebarkan dan digunakan secara  praktikal.

Jom kita fahami Kitaran Haid Wanita…
Kitaran haid ini agak kompleks dan susah sikit untuk difahami. Kitaran haid wanita berlaku setiap bulan secara puratanya ialah 28-30 hari. Tapi wanita masing-masing ada kitarannya sendiri, ada yang 25 hari ada juga yang lewat sehingga 35 hari. Tetapi secara puratanya ialah 28-30 hari.Terdapat beberapa fasa dalam kitaran haid wanita.

Hari 1-4
Ini dipanggil fasa pengeluaran haid (menstruation) – ketika ini darah haid keluar. Hari pertama period adalah penting untuk diketahui kerana ia adalah di mana fasa ini bermula. Pada hari pertama haid datang, ia perlu ditanda di kalendar dan tamat selepas beberapa hari. Sebaik-baiknya ditanda setiap bulan sekiranya anda ingin merancang untuk mengandung. Anda boleh mengagak kitaran period anda beberapa hari di dalam sebulan.

Hari 5-13
Ini dipanggil fasa follicular. Pada fasa ini, hormon estrogen meningkat. Ketika fasa follicular ini, darah akan berkumpul di dinding rahim dan menebal untuk persediaan mengandung. Di kawasan ovari pula, telur yang berada di dalam bekasnya akan menjadi semakin matang.

Hari 14
Waktu inilah satu proses peneluran yang dipanggil ovulasi berlaku. Telur akan terkeluar daripada sarangnya disebabkan oleh peningkatan mendadak sejenis hormon yang dipanggil Luteinizing Hormone (LH). Telur ini sekiranya tidak disenyawakan oleh sperma akan mati dan hilang. Sekiranya ia disenyawakan, ia akan turun melalui saluran falopio ke rahim.

Hari 15-28
Ini dipanggil fasa luteal atau fasa secretory. Selepas telur dikeluarkan dari sarangnya sejenis hormon dipanggil progestrone di rembes daripada sarangnya (corpus luteum). Ini menyebabkan dinding rahim semakin menebal. Setelah progestrone semakin berkurang kerana tiada persenyawaan berlaku, maka dinding ini akan runtuh sebagaimana runtuhnya tembok Berlin. Proses akan mengalami kitaran semula pada hari pertama.

Bilakah Waktu Subur ?
Setelah anda faham kitaran haid di atas, waktu yang terbaik untuk bersama suami-isteri ialah pada hari ovulasi berlaku. Ini adalah kerana ketika itu telur baru sahaja keluar daripada sarangnya.

waktu-subur

Bilakah secara tepat ia berlaku? Sebenarnya ia adalah lebih kurang 14 hari daripada hari pertama period seterusnya atau ketika fasa luteal bermula.Ini adalah kerana fasa luteal pada kiraannya adalah biasanya tepat 14 hari setelah berlakunya ovulasi, sedangkan fasa folicullar boleh berubah-ubah. Jadi waktu subur adalah 14 hari sebelum hari pertama period seterusnya. Sekiranya period anda adalah tetap 28 hari,tak jadi masalah untuk mengira waktu subur anda. Sekiranya period anda berubah-ubah, inilah timbulnya masalah mengira waktu subur.

Cara lain mengetahui waktu subur..
Pada waktu subur, suhu badan wanita akan naik sedikit dalam satu darjah celcius. Juga terdapat lendiran cecair yang jernih daripada kemaluan. Ini adalah disebabkan hormon yang meningkat ketika ini.

discharge

Mengganggar waktu terbaik untuk mendapatkan zuriat? 
Oleh kerana telur atau ovum tidak mempunyai jangka hayat yang panjang, iaitu dalam lingkungan 1-2 hari sahaja, maka tingkap untuk mendapatkan zuriat adalah sangat terhad. Oleh itu sperma dicipta dengan kelebihan yang lain pula.Selain daripada berjuta-juta sperma dilepaskan (setiap seorang lelaki adalah jutawan), ia juga boleh bertahan selama 3-5 hari. Ini bermakna, sekiranya suami isteri bersama 3 hari sebelum waktu subur, atau 2 hari selepas waktu subur, maka ada peluang untuk telur itu berjumpa dengan sperma yang hidup lebih lama.Oleh itu, untuk mendapatkan zuriat, pasangan boleh bersama setiap hari (malam / siang) pada hari ke 11,12,13,14,15,16 period untuk mendapatkan waktu optimum hari kesuburan sekiranya period anda datang 28 hari. Itu adalah menganggarkan waktu subur adalah pada hari ke 14.

Credit to: Pakar Sakit Puan Page

pengedar-shaklee-malaysia_new

beza gerhana

Gerhana Matahari Separa dan Cara Melihatnya

Written by Dila Roslan on . Posted in Article

Pada 9 Mac 2016 nanti, bermula sebaik sahaja matahari terbit, seluruh Malaysia akan dapat menyaksikan Fenomena Gerhana Matahari Separa.

Fenomena Gerhana Matahari umumnya boleh berlaku apabila 3 jasad besar di angkasa lepas, Bumi, Bulan dan Matahari berada di dalam kedudukan selari.

beza gerhana

Bagi anda di Malaysia, anda akan dapat melihat sebahagian besar matahari tertutup (bukan sepenuhnya). Fenomena yang ini dikenali sebagai fenomena Gerhana Matahari Separa.

Kali terakhir penduduk Malaysia dapat melihat fenomena Gerhana Matahari Separa ialah pada bulan Januari 2010.

Secara umumnya, Gerhana Matahari Separa di Malaysia akan tamat lebih kurang 1 jam 5 minit SELEPAS waktu puncak di atas.

Jadual dan rajah di bawah boleh digunakan sebagai panduan asas untuk waktu puncak gerhana serta peratusan matahari tertutup.

Semenanjung Malaysia

Kangar – 8.25 pagi (67%)

Kuah – 8.25 pagi (67%)

Alor Setar – 8.25 pagi (68%)

Georgetown – 8.25 pagi (70%)

Ipoh – 8.24 pagi (73%)

Kuala Lumpur – 8.24 pagi (79%)

Shah Alam – 8.24 pagi (79%)

Putrajaya – 8.24 pagi (80%)

Seremban – 8.24 pagi (81%)

Melaka – 8.23 pagi (83%)

Johor Bharu – 8.24 pagi (86%)

Kuantan – 8.25 pagi (77%)

Kuala Terengganu – 8.26 pagi (71%)

Kota Bharu – 8.26 pagi (68%).

Sabah & Sarawak

Kuching – 8.29 page (87%)

Sibu – 8.31 pagi (85%)

Bintulu – 8.33 pagi (82%)

Miri – 8.36 pagi (78%)

Kota Kinabalu – 8.40 pagi (73%)

Sandakan – 8.42 pagi (75%)

Tawau – 8.41 pagi (81%)

 

CARA UNTUK MELIHAT GERHANA MATAHARI

Kaedah ini PALING SELAMAT, iaitu dengan menebuk sebuah lubang halus pada kertas aluminium foil .

Halakan ke arah matahari. Imej matahari akan terhasil di belakangnya, pada kertas putih yang kedua.

cara lihat gerhana

 

 

Happy-Womens-Day-Cards-2015-1

Selamat Hari Wanita

Written by Dila Roslan on . Posted in Article

🌸🌹WANITA HEBAT🌹🌸

🎀 Wanita hebat bukan karena dia cantik
🎀 Wanita hebat bukan karena dia kaya
🎀 Wanita hebat bukan karena dia pintar
🎀 Dan bukan pula karena disampingnya ada lelaki kacak dan kaya

Tapi wanita hebat adalah :
🎀 Wanita yang mampu terus berdiri menyelesaikan masalahnya
🎀 Mampu berdoa dan percaya kepada Allah sumber kekuatan
🎀 Wanita hebat melukis kekuatan melalui proses kehidupan
🎀 Bersabar saat tertekan
🎀 Tersenyum saat hati menangis
🎀 Diam saat terhina
🎀 Mempesona karena memaafkan
🎀 Mampu membalut luka hati dengan sabar
🎀 Mampu memadam amarah dengan istighfar
🎀 Mampu menghapus dendam dengan maaf.

🌸🌹Selamat Hari Wanita🌹🌸

12794331_753192448113928_372280301723314025_n

Happy-Womens-Day-Cards-2015-1

Selamat Hari Wanita

Written by Dila Roslan on . Posted in Shaklee Products

🌸🌹WANITA HEBAT🌹🌸

🎀 Wanita hebat bukan karena dia cantik
🎀 Wanita hebat bukan karena dia kaya
🎀 Wanita hebat bukan karena dia pintar
🎀 Dan bukan pula karena disampingnya ada lelaki kacak dan kaya

Tapi wanita hebat adalah :
🎀 Wanita yang mampu terus berdiri menyelesaikan masalahnya
🎀 Mampu berdoa dan percaya kepada Allah sumber kekuatan
🎀 Wanita hebat melukis kekuatan melalui proses kehidupan
🎀 Bersabar saat tertekan
🎀 Tersenyum saat hati menangis
🎀 Diam saat terhina
🎀 Mempesona karena memaafkan
🎀 Mampu membalut luka hati dengan sabar
🎀 Mampu memadam amarah dengan istighfar
🎀 Mampu menghapus dendam dengan maaf.

🌸🌹Selamat Hari Wanita🌹🌸

12794331_753192448113928_372280301723314025_n

kulit cantik

Cara Mudah Kulit Cantik dan Lembut Tanpa Alat Solek

Written by Dila Roslan on . Posted in Article

Assalammualaikum dan selamat pagi kepada semua pembaca,

Bila cakap tentang kulit cantik ni, semua perempuan mesti teruja kan? Yelah, mesti nak cantik di pandangan mata suami sendiri..dan penampilan pun terjaga untuk suami yang tersayang. Takkan nak tutup masalah kulit tu dengan alat solek tebal je kan?

Kisahnya, saya ni memang dari dulu tak gemar pakai alat solek…rasanya masa kahwin je pakai kot..punyalah tak suka…sebab bila pakai make up ni rasa macam jadi clown pun ada…dan sudah tentu rasa macam bukan diri yang sebenar…sebabnya, make up ni boleh merubah kejadian muka kita…

Dan saya ni pernah ada masalah kulit..jenuh sangat beli losyen berubat semua tapi tak ada kesan..itulah akibat tak ada ilmu, yang mana sebenarnya saya tak tahu yang kulit saya sebenarnya kurang khasiat…

11947763_959891997383514_7467188949527243446_o

Dan oleh itu, cara penyelesaian masalah kulit ni adalah daripada permakanan kita…sumber utama makanan untuk sel kulit ialah protein..oleh itu kenalah ambil makanan atau minuman yang kaya protein..

Alhamdulillah, saya dah jumpa penyelesaiannya…iaitu ESP Shaklee…tak perlu pakai, tepek atau sapu…hanya bancuh dan minum saja…memang sesuai dengan saya yang tak suka nak sapu krim bagai ni…kisah saya sebelum ini ada di sini.

Dan palin best, bulan ni Shaklee buat promosi ESP…mestilah saya nak borong untuk diri sendiri kan?

ESP_RP_7

 

pengedar-shaklee-malaysia_new

 

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Recent Comments

keen~

|

simple.. boleh cuba ni.. ^_^

mama

|

ngeri juga gmbr keputihan tu.tp benar..

Dieyna

|

ESP yang mengagumkan…

%d bloggers like this: